Szurdopedagógus vagyok
De mit is jelent ez a szó?
Hallássérültek pedagógiája szakirányon végeztem az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, így lettem szurdopedagógus. Az általam végzett terápia középpontjában a hangok észlelése és differenciálása, hallásfigyelem fejlesztése, a beszéd észlelése, beszédértés fejlesztése és a beszédindítás áll.
A képzés alatt megtanultam, hogy hogyan lehet a gyermekeket játékos módszerekkel arra motiválni, hogy megszólaljanak, fejlődjön szókincsük, motiváltak legyenek arra, hogy beszéd útján értessék meg magukat. A terápia külső szemlélőnek sokszor csak játéknak tűnhet, de valójában pont a játékba, természetes helyzetekbe vannak beleépítve azok a módszerek, amik a gyermek beszédfejlődését elősegítik. Erre tanítom meg a szülőket is, a tudásátadás a terápia egyik legfontosabb része.
Hiszek a természetességben, és nem hiszek abban, hogy csak konkrét, drága fejlesztő játékok által lehet fejlődni.
Ezek a technikák, módszertani fogások és tippek óriási fejlődést tudnak elősegíten az ép hallással rendelkező gyermekek esetében is.
Mikor tudok nektek segíteni?
- Ha neked, mint szülőnek rossz megérzésed van a gyermeked beszédfejlődésével kapcsolatban,
- Ha az a gondolat foglalkoztat, hogy ,,Mikor fog már beszélni?! Mit kell tennem érte?”,
- Ha bizonytalan vagy benne, hogy gyermeked jól érti-e a beszédet,
- Ha szeretnél a hallás- és beszédfejlődésről többet tudni,
- Ha bizonytalan vagy abban, hogy gyermeked jól hall-e, vagy gyermeked diagnosztizált hallássérült,
- Ha gyermeked elmúlt 2-2,5 éves, de még nem beszél, vagy szókincse szűk (kevesebb, min 50-70 szó).
Miben hiszek?
- A gyermekkel és veled foglalkozom úgy, hogy mintát mutatok, ötleteket adok ahhoz, hogyan tudja a család a mindennapjait úgy élni, hogy a gyermek nyelvi fejlődését szolgálja.
- A terápiás helyzetekben a legtöbb esetben nem direkt tanítás folyik, hanem a természetes helyzetekben lévő lehetőségeket használom ki. Ezekben a helyzetekben mutatom meg a beszédindítás, beszédfejlesztés módszereit.
- Ez a módszer nagyon eredményes a korai fejlesztésben, mert a gyermekednek lesz motivációja megszólalni. Olyan tevékenységeket végzünk, amely megfelel az életkorának, értelmi és szociális fejlettségének, érdeklődésének, és amelyet otthon is tudtok végezni:
- mesélek, tevékenykedek a gyermekkel, és ehhez megfelelő kommunikációs mintát adok. Téged pedig minden óra végén tanáccsal látlak el, kérdéseidre válaszolok.
- Ha szükséges, segítek a szubjektív hallásvizsgálatokra való felkészülésben, a vizuális megerősítő-, vagy a játékaudiometria megismerésében.
- Egyik célom az, hogy megismerjem a családot, lássam az anya-gyermek kommunikációt, felfedezzem a nehézségeket, megtudjam, hogy mi érdekli a gyermeket, és miben ügyes az anya vagy apa.
Mit teszek a fejlesztés során?
- A szülővel való kooperációban, közös munkába való bevonásban.
- A családra irányuló figyelemben.
- Partneri viszony megteremtésében.
- A kommunikáció fontosságában.
- A korai fejlesztés sikerességében.
- Az éneklés, mondókázás, mesélés, ölbeli játékok, játékhelyzetek beszéddel való kísérésében.
- A mozgás, zene és a tánc fontosságában.
- Hogy meg tudlak tanítani téged arra, hogyan beszélj a gyermekedhez és milyen technikákat használj otthon, hogy az természetes és ne egy otthoni kötelező feladat legyen.
A fejlesztést anamnézis felvétel előzi meg, ahol a szülő beszámol gyermeke eddigi fejlődési útjáról. Az anamnézis felvétele a gyermek nélkül történik, hogy teljes mértékben egymásra tudjunk figyelni és ne a gyermek „feje fölött” beszélgessünk róla.
Ajánlott korosztály
Korai fejlesztésre és beszédindításra:
0-3 éves kor között.
Hallássérült gyermekek esetében:
0-6 éves kor között.